petak, 22. siječnja 2016.

Hrana za zdravo srce

Nase srce krije sve nase tajne. Zdravlje srca je jedno od primarnih stvari za koje se moramo brinuti.

Srce je jedan od organa bez kojeg ne možemo  živjeti, zato je potrebno o njemu voditi posebnu brigu. Na rad srca mogu utjecati brojni faktori, od onih genetskih na koje ne možemo uticati, do onih uvjetovanih na koje možemo. Srcu najvise šteti stres, premalo tjelesne aktivnosti, pusenje, poremećaji rada drugih organa i tjelesnih funkcija pa tako i nezdrava prehrana, koja može ozbiljno ugroziti zdravlje srca i cijelog organizma. Povišen tlak, šećer, holesterol mogu biti pogubni za srce i krvne žile.

Kako biste osigurali zdravi rad srca, a s tim i dug život, postoje određene vrste namirnica koje su zbog svojih svojstva vrlo zdrava za rad srca i zdravlje krvnih žila. Izbjegnite pojavu srčanih bolesti, srčanih udara, visokog krvnog tlaka, kolesterola i dijabetesa.

Što jesti?

Umjesto soli, šećera i masnoća začinite jela zdravim začinima kao što su ružmarin, kadulja, origano i timjan, a koji sadrže zdrave antioksidanse, koji  pomažu u izbacivanju štetnih tvari iz organizma. Dodatkom crvene paprike možete spriječiti prevelika povećanja inzulina u krvi nakon jela. Osim toga, vaše jelo će dobiti novi okus te će vam treba vrlo malo ili ništa soli, šećera, masnoća kako bi ste spravili ukusno jelo.

Crni grah

Nazalost nije baš toliko čest, ali može se kupiti već kuhan u limenci, s vremena na vrijeme u sušenom obliku na tržnici ili pak u trgovinama sa zdravom hranom. Crni grah je bogat antioksidansima, magnezijem, folatima i vlaknima, a svi ti sastojci pomažu u kontroli kolesterola i šećera u krvi. Ako ga kupite u limenci, dobro ga isperite kako biste uklonili sol. Može se jesti kao prilog jelima i u sastavu salata.

Crno vino i resveratrol

Resveratrol je tvar iz crnog vina koja štiti grožđe od plijesni, a ubraja se u jake antioksidanse, te ima cijeli niz blagotvornih učinaka na zdravlje: sprečava slabljenje srčanog mišića, usporava grušanje krvi, sprečava tvorbu nakupina (plakova) na mozgu i krvnim žilama, blagotvoran je kod upalnih bolesti crijeva i dijabetesa. Naravno, to ne znači ako popijete više vina da ćete biti zdraviji. Biti ćete samo pijaniji. Na dan je dovoljna jedna čaša crnog vina od dva decilitra. Naravno, image na umu štetnost alkohola, ako se miješa s nekim lijekovima koje eventualno uzimate.

Losos i tuna

Losos je jedna od najzdravijih riba koje postoje. Bogata je omega-3 masnim kiselinama, posebno DHA kiselinom, omega-3 masnom kiselinom koja je potrebna za funkcioniranje mozga odraslih osoba, razvoj živčanog sustava, te je zaslužna za smanjenje mogućnosti pojave srčanih bolesti. Svjetska zdravstvena organizacija preporuča konzumaciju lososa i do dva puta jedno. Tuna je druga riba koja je bogata omega-3 masnim kiselinama iako ne toliko koliko losos. Bijela tuna sadrži više zdravih masnih kiselina nego druge vrste tune. Ako ju kupujete konzerviranju, kupite onu koja je pakirana u slanoj vodi, a ne ulju. Među zdravijim ribama su još: skuša, haringa, pastrva, srdela, inćuni.

Ekstra djevičansko maslinovo ulje

Zašto ekstra djevičansko, zato jer se radi o ulju koje je dobiveno od prvog tiješnjenja zdravog ploda masline. To ulje bogato je antioksidansima i zdravim monozasićenim masnim kiselinama. Kada primjerice u prehrani maslac zamijenite s maslinovim uljem, može doći do značajnijeg smanjenja kolesterola u krvi. Spravljate na njemu hranu, koristite za salate, stavljate na kuhano povrće, kruh. Ekstra djevičansko maslinovo ulje najbolje je iskoristiti u roku od šest mjeseci.

Edamame i tofu

Zeleni grašci soje ili edamame sve više iz japanskih restorana sele u kućanstva diljem svijeta. Ako ih uspijete nabaviti imajte na umu osim što su ukusni, vrlo su zdravi, jer su bogati proteinima soje koji smanjuju razine triglicerida u krvi. Pola šalice edamame grašaka sadrži čak devet grama vlakana koje pomažu smanjenju kolesterola. A umjesto crvenog mesa spravite tofu, koji je isto tako bogat proteinima soje, mineralima, vlaknima, polinezasićenim masnoćam
Orasi i bademi

Jedna šaka oraha (oko 40 g) može pomoći u smanjenju kolesterola u krvi te pomoći i boljoj prohodnosti arterija. Orasi su bogati omega-3 masnim kiselinama, monozasićenim masnoćama i vlaknima. Zamijenite konzumaciju nezdravih grickalica s orasima i sličnim orašastim plodovima. No, imajte na umu njihovu kaloričnost, te nemojte konzumirati više od jedne, preporučene šake dnevno (oko 300 kalorija).
Šaku oraha možete zamijeniti i sa šakom badema, bilo da ih jedete kao same ili spravljene s jelima. Pomažu u smanjenju kolesterola, jer su puni biljnih sterola, vlakana i masnoća zdravih za organizam. Također, smanjuju mogućnost pojave dijabetesa.

Batat ili slatki krumpir

Batat je savršen nadomjestak za obične krumpire, što je izvrsna stvar za osobe koje boluju od dijabetesa. Imaju vrlo niski glikemijski indeks, te neće uzrokovati nagli porast šećera u krvi. Osim toga bogat je i vlaknima, vitaminom A, likopenima...

Naranče

Ovo ukusno voće sadrži vlakna pod nazivom pektin koja pomažu u borbi protiv kolesterola, ali i kalij koji pomaže u kontroli krvnog tlaka.

Blitva

Ovo zeleno lisnato povrće bogato je kalijem i magnezijem, koji pomažu u kontroli krvnog tlaka, te vlaknima, vitaminom A i antioksidansima.

Ječam, zob, lan

Od ječma i zobi možete spraviti kašu i pojesti ju samu ili kao prilog uz drugo jelo. Lan možete dodati namazima, salati. pecivima i drugim jelima. On naime može pomoći u smanjenju razina kolesterola i smanjiti razinu glukoze. Konzumirajte ih u obliku cjelovitih žitarica.

Trešnje, višnje i borovnice

Trešnje i višnje „krcate“ su antioksidansima za koje se vjeruje da čuvaju krvne žile od začepljenja. Borovnice pak sadrže beta-karoten, lutein, vitamin C, folate, magnezij, kalij i vlakna, a svi ti sastojci važni su za zdravlje srca. 


srijeda, 20. siječnja 2016.

Simptomi srcanog udara

Zašto je toliko smrti od bolesti srca? Jedan od razloga je da mnogi ljudi sporo reagiraju i ne traže pomoć kada se simptomi pojave. Ali simptomi nisu uvijek intenzivni i očiti, a razlikuju se od osobe do osobe i prema spolu. 

Može biti teško uočiti simptome, jer liječnici upozoravaju na moguće znakove koji se često ignoriraju poput žgaravice, boli u mišićima ili drugi manje ozbiljni simptomi. To je posebno istinito za muškarce i osobe starije od 65 godina, kao i za ljude s drugim čimbenici rizika, kao što su visok krvni tlak i kolesterol, pretilost, pušenje, dijabetes ili obiteljska povijest bolesti srca.

Što više faktora rizika imate, veća je vjerojatnost da simptomi znače da se nešto događa sa srcem. Ljudi često ne žele priznati da su dovoljno stari ili bolesni za probleme sa srcem. Odgađanje liječenja je loša odluka jer ozbiljan problem sa srcem može značiti i iznenadnu smrt.

1. Anksioznost

Srčani udar može uzrokovati jak napad anksioznosti ili strah od smrti. 

2. Bol u prsima 

Bol u prsima je klasičan simptom srčanog udara. Ali ne uzrokuju svi srčani udari bolove u prsima. Bol u prsima može proizlaziti od oboljenja koja nemaju nikakve veze sa srcem. 

Bol u prsima povezana sa srčanim udarom je često centrirana ispod prsne kosti, možda malo lijevo od centra. Bol se može opisati kao neugodan osjećaj pritiska. 

Žene, više nego muškarci, mogu doživjeti peckanje u prsima, a ne pritisak ili bol. Ponekad ljudi čine pogrešku misleći da bol dolazi iz želuca.

3. Kašalj

Postojano kašljanje ili hripanje može biti simptom srčanog udara kao posljedica nakupljanja tekućine u plućima. U nekim slučajevima, ljudi iskašljavaju krvavu sluz. 

4. Vrtoglavica

Srčani udar može uzrokovati vrtoglavicu i gubitak svijesti, kao i potencijalno opasnu abnormalnost srčanog ritma poznatu kao aritmija. 

5. Umor

Posebno među ženama, neobičan umor se može dogoditi za vrijeme srčanog udara, kao i u danima i tjednima koji prethode srčanom udaru. Neprestan osjećaj umora može biti simptom zatajenja srca. 

Naravno, također možete osjetiti umor zbog drugih razloga. 

6. Mučnina ili gubitak apetita

Nije neobično da ljudi osjete mučninu ili povrate tokom srčanog udara. I nadutost povezana s zatajenjem srca može ometati apetit. 

7. Bolovi u drugim dijelovima tijela

U mnogim slučajevima srčanog udara, bol počinje u prsima i širi se na ramena, ruke, laktove, leđa, vrat, čeljust ili abdomen. Ali ponekad ne postoji bol u grudima - samo bol u tim drugim dijelovima tijela. Bol može doći i otići. 

Muškarci koji imaju srčani udar često osjećaju bol u lijevoj ruci. Žene će više vjerojatno osjetiti bol u obje ruke ili između lopatica. 

8. Ubrzan ili nepravilan puls

Liječnici kažu da nema ništa zabrinjavajuće u povremenom preskakivanju srca. No, brz ili nepravilni puls, pogotovo uz slabost, vrtoglavicu ili nedostatak daha može biti simptom moždanog udara, zatajenja srca ili iznenadne smrti. 

9. Kratkoća daha

Ljudi koji osjećaju zadihanost u mirovanju ili uz minimalan napor mogli bi imati plućni stanja poput astme ili kronične opstruktivne plućne bolesti. Ali, zadihanost također može ukazivati na srčani udar ili zatajenje srca. 

10. Znojenje

Hladan znoj je čest simptom srčanog udara. Možete sjediti na stolici, kada odjednom osjetite nalet hladnog znoja. 

11. Oticanje

Zatajenje srca može uzrokovati nakupljanje tekućine u tijelu. To može uzrokovati oticanje (često u nogama, zglobovima ili trbuhu), kao i nagli dobitak na težini, a ponekad i gubitak apetita. 

12. Slabost

U danima prije srčanog udara, kao i tijekom, neki ljudi doživljavaju tešku, neobjašnjivu slabost.
Relaxforum