utorak, 17. rujna 2013.

Šta jesti za zdravo srce?

Srce, čarobno, tajnovito srce i središte života je najsnažniji mišić u našem tijelu. Jedinstven i izuzetan organ koji nikada ne pokrećemo vlastitom voljom, a ono nikada ne prestaje kucati čak ni kada spavamo.
Svakoga dana srce otkuca oko 100 000 otkucaja.

Prosječno ljudsko srce je veličine muške zatvorene šake ali kako rastemo, i ono raste, naročito ako vrijedno vježbamo ili se bavimo nekim sportom. Srce je jedan od najvažnijih organa u ljudskom organizmu, zbog čega je izuzetno važno sačuvati zdravo i snažno srce.



U nastavku slijede namirnice koje su važne za zdravlje vašeg srca:

1. Riba - Riba je vrlo korisna za organizam, jer osim što sadrži polinezasićene masnoće, dragocjene za prevenciju kardiovaskularnih oboljenja, borbu protiv stresa i poboljšanje koncentracije, ona je i značajan bogat izvor minerala. Morska riba je obogaćena jodom, kalijem, natrijem i bakrom, dok slatkovodna sadrži nešto manje natrija i joda. Sve vrste ribe sadrže vitamine iz skupine B, dragocjene za pravilan rad nervnog sistema. Naučno je dokazano da osobe srednje i starije životne dobi koje svakodnevno jedu ribu (osobito plavu ribu koja je polumasna i obogaćena omega-3 masnim kiselinama) imaju manje izglede za razvoj oboljenja povezanih s bolestima srca, dijabetesom i moždanim udarom. Stoga je u svakom slučaju dobro i poželjno uključiti ribu u sedmični plan ishrane, posebno plavu ribu.

2. Voće i povrće -česta konzumacija svježeg voća i povrća jako je važna za održavanje zdravlja vašeg srca. Jabuka je izrazito bogata kvercetinom, koji djeluje antiupalno te sprječava nastanak krvnih ugrušaka, te sadrži puno vitamina i vlakana. Tu su također borovnice koje su iznimno zdrave za srce i krvožilni sustav, avokado koji snižava loši, a podiže dobri kolesterol u krvi, sadrži zdrave masnoće i pomaže pri apsorpciji beta karotena i likopena, koji su ključni za zdravo srce, paradajz koji obiluje vitaminima i likopenom, te istovremeno snižava rizik od bolesti srca, uz ostalo voće i povrće bogato vitaminom C.

3. Tofu - Hrana bogata proteinima uvijek je posebno važna za zdravlje, pogotovo ako ste u potrazi za hranom koja je dobra za zdravlje vašeg srca . Joša ako želite hranu bez mnogo masti i kalorija, onda je tofu pravi izbog za vas. Tofu je prehrambeni proizvod javanskog porijekla dobijen zgrušavanjem proteina iz sojinog mlijeka, bogata kalcijem, kalijem i magnezijem, a da ne spominjemo nijacinom i folatom. Iz toga razloga, konzumacija tofua preventivno djeluje na sprečavanje nastanka oboljenja kardiovaskularnog sistema, visokog krvnog pritiska i osteroporoze. Tofu ima blagi ukus, te se lako kombinira sa drugim namirnicama. Dobro upija ostale okuse i mirise pa je stoga mogućnost korištenja tofua u svakodnevnoj prehrani praktično neograničena: od pripreme raznih namaza, preljeva, salata i hladnih predjela do glavnih obroka koji podrazumijevaju juhe, krem juhe, odreske, musake, paprikaše i kao i razne deserte i slastice.
Tofu se također smatra adekvatnom zamjenom za meso, mlijeko i mliječne proizvode životinjskog podrijetla.

4. Orašasti plodovi - orasi, bademi i ostalo koštunjavo voće sadrži zdrava ulja, vitamin E, kao i  druge tvari koje održavaju zdravu razinu kolesterola u krvi. Bademi su takođe sjajan izvor proteina i prirodnih vlakana te se smatraju  najzdravijim namirnicama. Orašasti plodovi su odličan  i zdrav međuobrok zbog kojeg će vam vaše srce biti zahvalno.

5. Smeđa riža - riža općenito, kao energetska namirnica, sadrži protide bogate esencijalnim aminokiselinama i malo masnoća, dok je opna koja je obavija, bogata vlaknima, sadrži kalij, magnezij, selen i mangan, kao i masne kiseline i vitamine kao što je to biotin - koktel vitamina B te vitamin B1, neophodan za zdravlje živčanog sustava. No za zdravlje srca ipak je važnija smeđa riža koja nježno ali duboko smiruje i fokusira rad ovog, za život esencijalnog organa.

6. Žitarice -  Žitarice su bogate vitaminima i prirodnim vlaknima koja doprinose očuvanju zdravlja vašeg srca.  Također je dobro konzumirati i integralnu tjesteninu, koja je zdravija od obične.

7. Zobena kaša - razgradiva vlakna su, osim za srčane bolesti, dobra i za prevenciju šećerne bolesti. Znanstveno je dokazano kako konzumacija ovih vlakana u ranoj dobi smanjuju rizik od pojave kroničnih bolesti poput tumora, dijabetesa i srčanih oboljenja. Stoga mnogi kardiolozi za zdravo srce preporučuju zobenu kašu jer je bogata razgradivim vlaknima, koja vašem srcu pomaže pri smanjenju količine lošeg LDL kolesterola.
Doduše, još nije utvrđeno na koji način razgradiva vlakna smanjuju LDL kolesterol u krvi, ali nagađa se kako je riječ o tome da djeluju poput spužve koja upija kolesterol u crijevima te ga potom izbacuje iz tijela zajedno sa stolicom. Osim LDL kolesterola, razgradiva vlakna mogu smanjiti i nivo triglicerida, masnoća koje su također opasne za zdravlje srca.

8. Tamna čokolada - naučno je dokazano kako samo par kockica tamne čokolade dnevno, može znatno smanjiti opasnost od srčanih oboljenja, a tajna najvjerojatnije leži u visokom nivou kakaa. Znanstvenici su otkrili i kako je, kod grupe pušača koji su dnevno konzumirali 40 grama tamne čokolade, u jako kratkom vremenskom periodu ustanovljena poboljšana funkcija arterija što je rezultat visoke razine kakaa u tamnoj čokoladi koja sadrži 74% kakaa, a bogata je i antioksidansima koji sprečavaju oštećenje srca.

9. Mahunarke - su iznimno zdrava hrana za srce, konkretno grah, pogotovo crni grah.  S obzirom da se teže vari duže pruža osjećaj sitost, no ne preporuča za prehranu više od tri puta sedmično. Budući da sadrži dosta ljekovitih sastojaka, te je bogat folnom kiselinom veoma povoljno djeluje kod prevencije bolesti srca. Statistike pokazuju kako osobe sa manjkom folne kiseline umiru od posljedica srčanih problema i to čak u 69% slučajeva više od kontrolne grupe. Kako bi se osigurala normalna količina homocisteina u krvi, preporučena je konzumacija namirnica bogatih folnom kiselinom. Dakle potrudite se uklopiti grah u vaš tjedni jelovnik.

10. I pošto šlag uvijek dolazi na kraju, zapamtite da je crno vino zdravo za vaše srce,  ali naravno u umjerenim količinama. Od davnina je poznata činjenica kako je crno vino iznimno dobro za očuvanje zdravlja vašeg srca. Alkohol kao i neki drugi sastojci iz crnog vina, mogu biti korisni u prevenciji kardijalnih oboljenja na način da alkohol, u umjerenim količinama, dokazano povisuje razinu "dobrog" HDL kolesterola u krvi, smanjuje mogućnost stvaranja tromboza  i štiti arterije od oštećenja. Nadalje, vino sadržava antioksidans flavonoid te tvar koja se zove rezveratrol, koje imaju potencijalne koristi kod poboljšanja zdravlja srca. Tu je još i grožđe koje sadrži antioksidanse koji djeluju protiv slobodnih radikala te onemogućuju oštećenja stanica. Sadrži još i sastojke koji štite krvne žile od oštećenja, jačaju kapilare, sprečavaju oksidaciju masti i nastanak infarkta srčanog mišića. Neke od komponenti iz crnog grožđa stabiliziraju venske krvne žile s čime i rizik za razvoj proširenih vena te smanjuju nakupine masti na stjenkama krvnih žila.

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.