petak, 23. studenoga 2012.

Zdravlje srca


Efekti loših i dobrih stvari koje dan za danom praktikujemo ostaju zabeleženi u sistemu krvotoka. Drugim rečima- srce sve vidi. Dobro je znati da za zdravo srce i dugovečnost nije potreban neki komplikovan režim ponašanja.



Probajte da sprovedete ovih deset jednostavnih stvari i već za nedelju dana osetićete promenu.

1. Ćutite
Da, dobro ste pročitali. Pokušajte da svaki dan pola sata ćutite i gledate kroz prozor.
Dozvolite mislima da se srede i osetite da kontrolišete svoje ponašanje. To se može nazvati i meditacija, ali ja to zovem prosto – ćutanje. Smirivanje misli smiruje krvotok, snižava pritisak i eliminiše stres. Ćutanje je, za ove svrhe, zaista zlatno.

2. Prošetajte
Svakoga dana prošetajte pola sata.
Ako je moguće, u parku ili nekoj površini gde ima zelenila. Ako imate psa, utoliko bolje. Šetajte se kući sa posla, kada idete na pijacu, šoping ili u posetu. Sve se računa. Šetanje aktivira telo, čisti um i, za razliku od sedenja, jeste naše prirodno stanje. Kiseonik i ritam vašeg šetanja podstaknuće srce i krvotok da rade bolje.

3. Volite
Da li ste zaljubljeni?
Ako niste, zaljubite se što pre. Ne morate u osobu, možete u neki film, muziku, biljke, kuvanje. Ono što je potrebno vašem srcu je da oseti da mu je nešto ili neko jako važan. Zato se kaže: “Moje srce kuca za…“.
Ljubav leči – neka istraživanja ukazuju da se hormon oksitocin luči čak pri samom pogledu na voljenu osobu i time umanjuje bol i popravlja raspoloženje.
Bitna stvar je da date srcu šansu da radi ono što najbolje zna – da voli.

4. Ne ubijajte
Ni sebe ni druge.
Da li znate da je pušenje zapravo ubistvo? Kratko i jasno. Vi prvo ubijate sebe sa oko 4000 hemikalija od kojih su neke čisti otrovi (na primer arsenik) a zatim i drugu osobu koja se nalazi u vašem društvu i udiše dim koji ste izdahnuli. Duvanski dim neprirodno ubrzava rad srca, oduzima telu kiseonik, u plućima ostavlja lepljivi katran koji ih sprečava da rade, a u krvotok ubacuje otrovne materije koje ga zagađuju. Ako želite da živite punim plućima i punog srca, ostavite cigarete. I naročito, ako vam je stalo da vas mimoiđu kardiovaskularne i plućne bolesti u kasnijem dobu, bacite cigarete do kraja ove rečenice.
Pogledajte šta sve sipate u grlo, pluća i krvotok: http://www.facebook.com/dimopedia


5. Nemojte plakati za prolivenim mlekom

Kajanje zagađuje budućnost.
Neverovatna je količina stresa koja nastaje kajanjem. Verujem da bi mogla da se izmeri u tonama. Nagomilana negativna energija utiče na stvaranje visokog pritiska, o psihičkim problemima da i ne govorimo. Istraživanja pokazuju da ljudi koji umeju da greše i ustanu posle toga bez kajanja su zapravo srećni ljudi. Kaže se da je sadašnjost sve što imamo. Ako stalno gledamo šta je nekad bilo ponašaćemo se kao muve bez glave. Na fiziološkom nivou, mi time kočimo organizam da normalno funkcioniše. Kada iznova budite mržnju i kajanje u sebi, dižete krvni pritisak, stvarate otpor, usporavate krvotok i utičete da se ceo sistem oseća kao da treba da radi pod velikim stresom. Odličan tekst o tome u Sensa magazinu.


6. Jedite!
Reč dijeta ne znači ne jesti ništa, već znači: način ishrane.
Poradite na svom načinu ishrane i to na jednostavan način. Prvo, raf u prodavnici sa hranom koja ima jarko, šareno i metalik pakovanje (što obično znači gomila šećera, loših masti, soli i aditiva) – ceo raf, jednostavno, zaobiđite. Zatim, počnite da jedete prave stvari. Od doručka preko užine do ručka. Morate jesti svaki dan, ali nekoliko manjih obroka, i videćete da telo voli dobru rutinu.Uvedite u svoju ishranu prvo po jednu voćku dnevno(užina), a onda polako izbacujte redom – beli šećer (žuti i smeđi su ukusniji), belo brašno, beli pirinač. Osetite ukus prave hrane. Bez aditiva, gaziranja, pojačivača ukusa i industrijskog pakovanja. Pokušajte da jedan dan u nedelji, za početak, ne pijete gazirano (cedite voćni sok kao zamenu), a za glavni obrok jedite ribu spremljenu u rerni. Morska riba sadrži važan vitamin D koji za oko 30 posto smanjuje rizik od kardiovaskularnih oboljenja. S obzirom da ga u dovoljnim količinama nema u namirnicama, konsultujte se sa svojim lekarom oko unosa vitamina D preko suplemenata.

7. Družite se
Prijatelji su blago. Pitajte svoje srce.
Prijatelji brinu o vama, smeju se sa vama, pate sa vama. Sve što vam se dešava, možete da podelite. Sa stanovišta medicine, druženje je moćan antidepresiv, izaziva lučenje hormona sreće i snižava stres. Takođe, druženje uništava korozivni osećaj usamljenosti i straha, što je za pravilan rad srca i krvnih sudova od presudnog značaja.

8. Popijte jednu čašu crnog vina
U vinu je istina kaže stara poslovica – ali i više od toga, u vinu je i zdravlje.
Verovatno ste čuli da crno vino u sebi sadrži antioksidante i da izgled i zdravstveno stanje Francuza i Italijana dosta govore u prilog pozitivnim efektima dobrog crnog vina. Evo šta o zdravom srcu i crnom vinu kaže jedan od mojih omiljenih sajtova www.prirodnilek.com : “Flavonoidi i rezveratrol su osnovne vrste antioksidanasa koje se nalaze u crvenom vinu: Flavonoidi su biljni antioksidansi. U crvenom vinu su najzastupljeniji antocijani, koji se nalaze u opni grožđa i daju mu tamno ljubičastu boju. Što je vino tamnije, to je veća koncentracija ovih korisnih komponenti. Rezveratrol je komponenta koju biljke stvaraju da ih zaštiti od gljivica. Spada u grupu polifenola, koji su poznati kao dobri antioksidansi. Naravno, bitan je i izbor vrste vina, u zavisnosti od porekla sirovina od kojih se pravi. Kaberne Sovinjon sadrži najviše antioksidanasa, a slede Pinot Noar i Merlot.“  Ako želite da saznate još detaljnije o blagodetima crnog vina pogledajte tekst na sajtu Prirodni lek.

9. Dišite dublje
Zvuči smešno? Nije. Ni malo.
Drevna veština Yoge počiva na različitim vrstama pravog, dubokog, svesnog disanja. Stanite sad na trenutak i proverite koliko vam je kratak dah. Pretpostavljam da velika većina nas nisu ni svesni kako dišu. A sad udahnite pet puta duboko. Vidite razliku?
Iseckano disanje ukazuje na iseckano stanje telesnih sistema – a u tom stanju krvotok ne može normalno da teče. U tekstu “Pravilno disanje održava zdravlje“naišao sam na ovo otkriće: “Redovnim vežbanjem jednostavnog ujednačenog i usporenog disanja u stanju smo da smanjimo opasnost od infarkta, moždanog udara, bubrežnih disfunkcija, slepila i drugih bolesti koje nastaju kao posledica hipertenzije, nazvane tihi ubica jer neprimetno oštećuje funkciju vitalnih organa.“ Drugim rečima, visok pritisak i infarkt ćete ozbiljno ugroziti pravilnim disanjem!

10. Kontrolišite stres
Da li ste čuli za krilaticu da zdravlje nema cenu?
Koliko god da zarađujete i koliko god da vas plaćaju – ne možete naplatiti posledice svakodnevnog, upornog stresa. Isto tako, ne možemo ni da živimo i funkcionišemo u izazovima sadašnjosti bez stresa. Šta da radimo? Prvo da budemo svesni da je zdravlje vrednije od stanja na računu, a zatim da sprovedemo kontrolu stresa.
Moja omiljena tehnika je “beli papir“.  Nju primenjujem pre jako stresnih situacija kojima sam izložen svaki dan (na primer, operacija na otvorenom srcu). Pre ulaska u operacionu salu, prvo pronađem tiho mesto, udobno se smestim, zažmurim i zamislim da mi je mozak beli papir. Drugim rečima, prvo očistim sistem od svih misli (naročito negativnih misli i briga). Zatim zamislim da uzimam olovku i tek počinjem da ispisujem reči na tom belom papiru. Ova smirujuća aktivnost utiče najpre na eliminaciju osećaja “ubrzanja veš mašine“ koju stres stvara u mozgu, uspostavlja prirodan ritam za krvotok,  a zatim mi omogućava da se potpuno koncentrišem na najvažniju stvar u tom trenutku – uspešnu operaciju srca.

Počnite već danas da uvodite dobre promene!
 doc dr. Aleksandar Nikolić

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.