petak, 22. siječnja 2016.

Hrana za zdravo srce

Nase srce krije sve nase tajne. Zdravlje srca je jedno od primarnih stvari za koje se moramo brinuti.

Srce je jedan od organa bez kojeg ne možemo  živjeti, zato je potrebno o njemu voditi posebnu brigu. Na rad srca mogu utjecati brojni faktori, od onih genetskih na koje ne možemo uticati, do onih uvjetovanih na koje možemo. Srcu najvise šteti stres, premalo tjelesne aktivnosti, pusenje, poremećaji rada drugih organa i tjelesnih funkcija pa tako i nezdrava prehrana, koja može ozbiljno ugroziti zdravlje srca i cijelog organizma. Povišen tlak, šećer, holesterol mogu biti pogubni za srce i krvne žile.

Kako biste osigurali zdravi rad srca, a s tim i dug život, postoje određene vrste namirnica koje su zbog svojih svojstva vrlo zdrava za rad srca i zdravlje krvnih žila. Izbjegnite pojavu srčanih bolesti, srčanih udara, visokog krvnog tlaka, kolesterola i dijabetesa.

Što jesti?

Umjesto soli, šećera i masnoća začinite jela zdravim začinima kao što su ružmarin, kadulja, origano i timjan, a koji sadrže zdrave antioksidanse, koji  pomažu u izbacivanju štetnih tvari iz organizma. Dodatkom crvene paprike možete spriječiti prevelika povećanja inzulina u krvi nakon jela. Osim toga, vaše jelo će dobiti novi okus te će vam treba vrlo malo ili ništa soli, šećera, masnoća kako bi ste spravili ukusno jelo.

Crni grah

Nazalost nije baš toliko čest, ali može se kupiti već kuhan u limenci, s vremena na vrijeme u sušenom obliku na tržnici ili pak u trgovinama sa zdravom hranom. Crni grah je bogat antioksidansima, magnezijem, folatima i vlaknima, a svi ti sastojci pomažu u kontroli kolesterola i šećera u krvi. Ako ga kupite u limenci, dobro ga isperite kako biste uklonili sol. Može se jesti kao prilog jelima i u sastavu salata.

Crno vino i resveratrol

Resveratrol je tvar iz crnog vina koja štiti grožđe od plijesni, a ubraja se u jake antioksidanse, te ima cijeli niz blagotvornih učinaka na zdravlje: sprečava slabljenje srčanog mišića, usporava grušanje krvi, sprečava tvorbu nakupina (plakova) na mozgu i krvnim žilama, blagotvoran je kod upalnih bolesti crijeva i dijabetesa. Naravno, to ne znači ako popijete više vina da ćete biti zdraviji. Biti ćete samo pijaniji. Na dan je dovoljna jedna čaša crnog vina od dva decilitra. Naravno, image na umu štetnost alkohola, ako se miješa s nekim lijekovima koje eventualno uzimate.

Losos i tuna

Losos je jedna od najzdravijih riba koje postoje. Bogata je omega-3 masnim kiselinama, posebno DHA kiselinom, omega-3 masnom kiselinom koja je potrebna za funkcioniranje mozga odraslih osoba, razvoj živčanog sustava, te je zaslužna za smanjenje mogućnosti pojave srčanih bolesti. Svjetska zdravstvena organizacija preporuča konzumaciju lososa i do dva puta jedno. Tuna je druga riba koja je bogata omega-3 masnim kiselinama iako ne toliko koliko losos. Bijela tuna sadrži više zdravih masnih kiselina nego druge vrste tune. Ako ju kupujete konzerviranju, kupite onu koja je pakirana u slanoj vodi, a ne ulju. Među zdravijim ribama su još: skuša, haringa, pastrva, srdela, inćuni.

Ekstra djevičansko maslinovo ulje

Zašto ekstra djevičansko, zato jer se radi o ulju koje je dobiveno od prvog tiješnjenja zdravog ploda masline. To ulje bogato je antioksidansima i zdravim monozasićenim masnim kiselinama. Kada primjerice u prehrani maslac zamijenite s maslinovim uljem, može doći do značajnijeg smanjenja kolesterola u krvi. Spravljate na njemu hranu, koristite za salate, stavljate na kuhano povrće, kruh. Ekstra djevičansko maslinovo ulje najbolje je iskoristiti u roku od šest mjeseci.

Edamame i tofu

Zeleni grašci soje ili edamame sve više iz japanskih restorana sele u kućanstva diljem svijeta. Ako ih uspijete nabaviti imajte na umu osim što su ukusni, vrlo su zdravi, jer su bogati proteinima soje koji smanjuju razine triglicerida u krvi. Pola šalice edamame grašaka sadrži čak devet grama vlakana koje pomažu smanjenju kolesterola. A umjesto crvenog mesa spravite tofu, koji je isto tako bogat proteinima soje, mineralima, vlaknima, polinezasićenim masnoćam
Orasi i bademi

Jedna šaka oraha (oko 40 g) može pomoći u smanjenju kolesterola u krvi te pomoći i boljoj prohodnosti arterija. Orasi su bogati omega-3 masnim kiselinama, monozasićenim masnoćama i vlaknima. Zamijenite konzumaciju nezdravih grickalica s orasima i sličnim orašastim plodovima. No, imajte na umu njihovu kaloričnost, te nemojte konzumirati više od jedne, preporučene šake dnevno (oko 300 kalorija).
Šaku oraha možete zamijeniti i sa šakom badema, bilo da ih jedete kao same ili spravljene s jelima. Pomažu u smanjenju kolesterola, jer su puni biljnih sterola, vlakana i masnoća zdravih za organizam. Također, smanjuju mogućnost pojave dijabetesa.

Batat ili slatki krumpir

Batat je savršen nadomjestak za obične krumpire, što je izvrsna stvar za osobe koje boluju od dijabetesa. Imaju vrlo niski glikemijski indeks, te neće uzrokovati nagli porast šećera u krvi. Osim toga bogat je i vlaknima, vitaminom A, likopenima...

Naranče

Ovo ukusno voće sadrži vlakna pod nazivom pektin koja pomažu u borbi protiv kolesterola, ali i kalij koji pomaže u kontroli krvnog tlaka.

Blitva

Ovo zeleno lisnato povrće bogato je kalijem i magnezijem, koji pomažu u kontroli krvnog tlaka, te vlaknima, vitaminom A i antioksidansima.

Ječam, zob, lan

Od ječma i zobi možete spraviti kašu i pojesti ju samu ili kao prilog uz drugo jelo. Lan možete dodati namazima, salati. pecivima i drugim jelima. On naime može pomoći u smanjenju razina kolesterola i smanjiti razinu glukoze. Konzumirajte ih u obliku cjelovitih žitarica.

Trešnje, višnje i borovnice

Trešnje i višnje „krcate“ su antioksidansima za koje se vjeruje da čuvaju krvne žile od začepljenja. Borovnice pak sadrže beta-karoten, lutein, vitamin C, folate, magnezij, kalij i vlakna, a svi ti sastojci važni su za zdravlje srca. 


srijeda, 20. siječnja 2016.

Simptomi srcanog udara

Zašto je toliko smrti od bolesti srca? Jedan od razloga je da mnogi ljudi sporo reagiraju i ne traže pomoć kada se simptomi pojave. Ali simptomi nisu uvijek intenzivni i očiti, a razlikuju se od osobe do osobe i prema spolu. 

Može biti teško uočiti simptome, jer liječnici upozoravaju na moguće znakove koji se često ignoriraju poput žgaravice, boli u mišićima ili drugi manje ozbiljni simptomi. To je posebno istinito za muškarce i osobe starije od 65 godina, kao i za ljude s drugim čimbenici rizika, kao što su visok krvni tlak i kolesterol, pretilost, pušenje, dijabetes ili obiteljska povijest bolesti srca.

Što više faktora rizika imate, veća je vjerojatnost da simptomi znače da se nešto događa sa srcem. Ljudi često ne žele priznati da su dovoljno stari ili bolesni za probleme sa srcem. Odgađanje liječenja je loša odluka jer ozbiljan problem sa srcem može značiti i iznenadnu smrt.

1. Anksioznost

Srčani udar može uzrokovati jak napad anksioznosti ili strah od smrti. 

2. Bol u prsima 

Bol u prsima je klasičan simptom srčanog udara. Ali ne uzrokuju svi srčani udari bolove u prsima. Bol u prsima može proizlaziti od oboljenja koja nemaju nikakve veze sa srcem. 

Bol u prsima povezana sa srčanim udarom je često centrirana ispod prsne kosti, možda malo lijevo od centra. Bol se može opisati kao neugodan osjećaj pritiska. 

Žene, više nego muškarci, mogu doživjeti peckanje u prsima, a ne pritisak ili bol. Ponekad ljudi čine pogrešku misleći da bol dolazi iz želuca.

3. Kašalj

Postojano kašljanje ili hripanje može biti simptom srčanog udara kao posljedica nakupljanja tekućine u plućima. U nekim slučajevima, ljudi iskašljavaju krvavu sluz. 

4. Vrtoglavica

Srčani udar može uzrokovati vrtoglavicu i gubitak svijesti, kao i potencijalno opasnu abnormalnost srčanog ritma poznatu kao aritmija. 

5. Umor

Posebno među ženama, neobičan umor se može dogoditi za vrijeme srčanog udara, kao i u danima i tjednima koji prethode srčanom udaru. Neprestan osjećaj umora može biti simptom zatajenja srca. 

Naravno, također možete osjetiti umor zbog drugih razloga. 

6. Mučnina ili gubitak apetita

Nije neobično da ljudi osjete mučninu ili povrate tokom srčanog udara. I nadutost povezana s zatajenjem srca može ometati apetit. 

7. Bolovi u drugim dijelovima tijela

U mnogim slučajevima srčanog udara, bol počinje u prsima i širi se na ramena, ruke, laktove, leđa, vrat, čeljust ili abdomen. Ali ponekad ne postoji bol u grudima - samo bol u tim drugim dijelovima tijela. Bol može doći i otići. 

Muškarci koji imaju srčani udar često osjećaju bol u lijevoj ruci. Žene će više vjerojatno osjetiti bol u obje ruke ili između lopatica. 

8. Ubrzan ili nepravilan puls

Liječnici kažu da nema ništa zabrinjavajuće u povremenom preskakivanju srca. No, brz ili nepravilni puls, pogotovo uz slabost, vrtoglavicu ili nedostatak daha može biti simptom moždanog udara, zatajenja srca ili iznenadne smrti. 

9. Kratkoća daha

Ljudi koji osjećaju zadihanost u mirovanju ili uz minimalan napor mogli bi imati plućni stanja poput astme ili kronične opstruktivne plućne bolesti. Ali, zadihanost također može ukazivati na srčani udar ili zatajenje srca. 

10. Znojenje

Hladan znoj je čest simptom srčanog udara. Možete sjediti na stolici, kada odjednom osjetite nalet hladnog znoja. 

11. Oticanje

Zatajenje srca može uzrokovati nakupljanje tekućine u tijelu. To može uzrokovati oticanje (često u nogama, zglobovima ili trbuhu), kao i nagli dobitak na težini, a ponekad i gubitak apetita. 

12. Slabost

U danima prije srčanog udara, kao i tijekom, neki ljudi doživljavaju tešku, neobjašnjivu slabost.
Relaxforum


utorak, 16. rujna 2014.

Savjeti za zdravo srce

Zdravo srce ključ je za uživanje u dugom životu. Zaštititi ga možete jednostavno uz nekoliko svakodnevnih savjeta.

Duboko dišite
Bez obzira radi li se o nerviranju na poslu, porodičnoj drami, nedostatku novca ili gužvi u prometu – svi smo izloženi stresu. Izuzetno je važan je način na koji se nosite s njim. Svaki dan dišite duboko. Nekoliko minuta dubokog disanja može smanjiti razinu stresa. Što manje stresa budete osjećali, vaše će tijelo biti manje podložno upalama. Svakoga dana pronađite vrijeme za opuštanje – slušajte glazbu ili meditirajte.



Više spavajte
Nedavna istraživanja su pokazala da žene koje spavaju manje od šest sati noću imaju veći rizik od oboljenja koronarnih arterija (što upozorava na buduće srčane bolesti), a samo jedan sat sna više smanjuje rizik za tri posto. Neka vam zdrav san bude prioritet.

Fizička aktivnost je presudna za zdravlje srca
Samo pola sata fizičke aktivnosti dnevno, poput vožnje bicikla, hodanja, plivanja ili čak plesanja – sve što ubrzava otkucaje srca na najmanje deset minuta – može imati pozitivan utjecaj na zdravlje srca. Dugotrajno sjedenje ekstremno povećava rizik od srčanih bolesti i šećerne bolesti.  Zato ustanite i malo prošetajte svakih sat vremena, bez obzira na sve druge stvari koje morate obaviti.

Kratki savjeti za zdravlje vašeg srca:


  1. Prestanite pušiti cigarete! 
  2. Povrće, voće integralne  žitarice i orašasti plodovi sadrže materije koje štite vaše srce.
  3. Održavajte tjelesnu težinu u granicama normalnih vrijednosti.
  4. Tjelesna aktivnost od pola sata dnevno je presudna za dobro zdravlje.
  5. Pokušajte izbjeći stres, ukoliko ga ne možete izbjeći pronađite način da se s njim nosite.
  6.  Smanjite konzumaciju alkohola.
  7. Zaljubite se i volite iskreno!




srijeda, 14. svibnja 2014.

Kako sačuvati svoje srce?

Svaki dan možemo napraviti nešto dobro za naše srce, kada ono tako neumorno kuca za nas.
Danas ću malo pričati o malim promjenama u životnim navikama koje mogu sačuvati vaše srce.

Redovni obroci, voće, povrće, integralne žitarice, manji unos alkohola i prestanak pušenja su ključne stvari za zdravlje vašeg srca.
Bolesti srca i krvnih sudova su vodeći uzrok smrti u savremenom svijetu. Zbog bolesnog srca možete dobiti moždani udar i plućnu trombozu. Aritmije nisu bezazlena stvar. Ukoliko ponekad osjetite lupanje i preskakanje srca, obavezno potražite pomoć ljekara.




Najveća opasnost za vaše srce je gojaznost. Kada se s njom udruže povišene masnoće u krvi, pušenje, smanjena fizička aktivnost, povišen krvni pritisak i stres, vaše tijelo postaje tempirana bomba.

Gojaznost izaziva šećernu bolest, povišen krvni pritisak, srčani i moždani udar.

Pušenje cigareta povećava rizik za srčani udar i pogoršava bolest koja već postoji. Kada prestanete pušiti rizik za srčani udar se smanjuje za 50%.

Zdrava ishrana je važna za zdravo srce. Jedite redovno, manje obroke, pet puta dnevno. Svaki dan pojedite voće i povrće. nemojte jesti samo voće na koje ste navikli.

Koristite maslinovo ulje umjesto suncokretovog i sojinog ulja.  Jedite orašaste plodove. bademi su izuzetno zdravi za vaše srce.


Jedite što više integralnih žitarica i mahunarki, kao i različite bjelančevine. Smanjite korištenje svinjetine i govedine. Jedite više ribe, morskih plodova i peradi bez kožice.

Nemojte odbaciti mlijeko i mliječne proizvode, ali birajte one sa manje masnoće.
Povećajte unos biljnih vlakana. Sjajan izvor vlakana su zobene pahuljice, zobena kaša, voće i povrće. Smanjite upotrebu soli.

Popijte dovoljnu količinu vode. Odraslom čovjeku pri umjerenim aktivnostima treba oko 8 čaša vode dnevno, ponekad i više.

Nemojte pretjerivati s kafom. Prestanite pušiti i smanjite unos alkohola.
Radujte se životu, okružite se pozitivnim ljudima, radite ono što volite i što vas čini sretnima. Sretni ljudi su zdravi ljudi.


Ne zaboravite da je izvor svake bolesti, uključujući rak.  Poredajte prioritete u svojoj glavi i nemojte se nervirati zbog nevažnih stvari. Pronađite aktivnosti za relaksaciju. Otkrijte tajne meditacije. Slušajte muziku.
Živite svoj život onako kako vi to želite.



petak, 18. travnja 2014.

Koja hrana je zdrava za naše srce?

Zdrava ishrana je presudna za naše zdravlje. Savremeni način života nas svakodnevno ugrožava, jer previše jedemo i premalo se krećemo. Pravilna ishrana i regulacija tjelesne težine su ključni faktor svih preporuka za prevenciju kardiovaskularnih bolesti.

Skidajte višak kilograma kako znate i umijete! Smanjite masnoće u krvi i krećite se što više možete!
U nastavku slijede savjeti o hrani koju morate izbjegavati ukoliko ne želite doživjeti srčani udar u bliskoj budućnosti.

Bobičasto voće


Promijenite prehrambene navike.
Smanjite oksidativni stres i krvni pritisak upotrebom manje slane hrane.
Redukujte unos masnoća životinjskog porijekla.

Štetne masnoće su zasićene masnoće koje su bogate holesterolom. One dovode do stvaranje aterosklerotskih plakova u krvnim žilama. plakovi pucanjem izazivaju embolije i tromboze. Srčani i moždani udar su rezultati ove pojave.

Za zdravo srce jedite bobičasto voće koje štiti srce i sadrži zdrave polifenole. Pijte crno vino, sok od crnog grožđa i nara.

Orašasti plodovi u sjajni za srce i krvne žile, jer sadrže mnogo mononezasićenih masnih kiselina.
Maslinovo ulje je tečno zlato, jer prevenira bolesti srca.

Koja hrana je loša za naše srce?
Iz vaše prehrane treba da eliminišete:

  • Govedinu, svinjetinu, suho meso, iznutrice, čvarke, kobasice, slaninu
  • Fast food (pizza, pljeskavice)
  • Čips
  • Bijeli hljeb
  • Punomasno mlijeko
  • Gazirane napitke
  • Punomasne sireve


Hrana koju treba da jedete za zdravo srce: 

  •  Riba i posno meso (teletina, junetina, piletina, puretina)
  • Grah, brokule, blitva
  • Maslinovo ulje
  • Posni sir
  • Voće
  • Crni hljeb
  • Mlijeko sa 1,5% masti
  • Kefir i niskomasni jogurt
  • Crno vino, 1 do 2 čaše na dan
  • Orašaste plodove
Ponekad, posebno kad nam se približavaju praznici vrlo je teško odoljeti hrani koja izgleda i miriše fantastično. Ukoliko se opustite na jedan dan, to neće napraviti mnogo štete vašem tijelu, ali ukoliko opuštanje traje predugo srčani, moždani udar i šećerna bolest su neizbježni u narednom periodu.
Vi ste ono što jedete. Mislite na svoje zdravlje!

utorak, 7. siječnja 2014.

Male stvari za vaše srce

Srce je čarobni organ koji neumorno radi cijeloga života i čuva sve naše slatke tajne od kojih je najljepša ljubav. Bolesti srca su vodeći uzrok smrti u svijetu. Poseban rizik od razvoja problema sa srcem imaju osobe koje imaju genetsku predispoziciju, još ako vode neuredan život puše cigarete, piju alkohol, jedu masnu i preslanu hranu, imaju višak kilograma, onda je srčani udar vrlo izvjesno dešavanje.



U svakodnevni život treba da uvedete male promjene koje će postepeno iz dana u dan popraviti zdravlje vašeg srca i prevenirati nastanak oboljenja.

Smanjite unos soli 
Prevelika količina soli u ishrani može izazvati probleme sa povišenim krvnim tlakom, što dovodi do oštećenja svih krvnih žila u tijelu. Naša ishrana sadrži znatno više soli od količine koju preporučuju savremena istražiavanja. Ako mislite da ćete riješiti problem tako što ćete skloniti so sa stola, onda se grdno varate. najveće količine soli dolaze iz gotove kupljene hrane, kao što su usoljeni mesni proizvodi, paštete, grickalice i hrana iz restorana. Uživajte u kuhanju i samo dozirajte dnevnu količinu soli. Vaše srce će vam biti jako zahvalno.

Vježbajte, vježbajte, vježbajte
U zdravom tijelu zdrav duh! Srce je mišić, a mišići se razvijaju uz redovno vježbanje. To se zove kondicija i stvar je sasvim logična. Trčite, igrajte fudbal, tenis ili košarku. Plivanje je sjajna opcija za fizičko, ali i psihičko zdravlje. Trčanje poboljšava zdravlje koronarnih krvnih žila koje hrane vaše srce. Redovna fizička vježba smanjuje rizik od ateroskleroze, srčanog i moždanog udara.  Pola sata šetnje ili laganog trčanja dnevno je sasvim dovoljno. Redovna fizička vježba smanjuje rizik od raka i bolesti kostiju.


Čokolada je zdrava za srce
Dobra vijest za ljubitelje čokolade, je činjenica da pozitivno djeluje na zdravlje srca i krvnih žila. Ovo se odnosi na tamnu čokoladu, koja efikasno snižava krvni pritisak.  Kakao je zdrav, sadrži antioksidanse flavonole. Flavonoli sudjeluju u produkciji natrijum oksida koji opušta i širi krvne žile. Rezultat je snižavanje krvnog pritiska. Uživajte u tamnoj čokoladi, ali nemojte pretjerivati!

Maslinovo ulje štiti crvene krvne stanice

Maslinovo ulje štiti naše eritrocite od oštećenja. Ćelijsko oštećenje je djelomično odgovorno za bolesti srca, srčani i moždani udari,a crvene krvne stanice su posebnoo osjetljive na oksidacijsko oštećenje, jer su one glavni nosioci kiseonika. Ekstradjevičansko maslinovo ulje je dragocjeno za vaše zdravlje. Kada spremate hranu sa maslinovim uljem, treba da vodite računa o temperaturi. Prevelika toplota izaziva oštećenje korisnih materija u maslinovom ulju. Najbolja vraijanta je da maslinovo ulje koristite svježe u salatama i pastama.

Pojačajte muziku do daske

Muzika od najstarijih vremena utiče na ljudsko raspoloženje, budi najljepše emocije, opušta i podstiče kreativnost. Muzika djeluje antistresno. Zapamtite da je stres najveći neprijatelj vašeg zdravlja i glavni uzročnik raka, srčanog i moždanog udara. Muzika sudjeluje u regulaciji krvnog pritiska i otkucaja srca. Vodite računa kakvu muziku slušate, agresivni brzi tonovi podižu krvni pritisak i otkucaje srca. Klasična muzika opušta, snižava krvni pritisak i smanjuje broj otkucaja srca.

utorak, 3. prosinca 2013.

Hrana za vaše srce

Srce je jedan od najvažnijih organa u ljudskom tijelu. Naše srce neumorno kuca iz dana u dan i poklanja nam vrijeme da proživimo sve one lijepe stvari koje nas čekaju u čudu koje zovemo život.

Danas, sutra i svakog narednog dana  možemo učiniti nešto korisno za naše zdravlje. Pravilna ishrana i fizička aktivnost su osnovni preduslovi za zdrav i dug život.



Za zdravlje srca i krvnih žila zdrava prehrana ima presudan značaj. Obilna, masna, preslatka i začinjena hrana nikako nisu prijatelji vašeg zdravlja. Voda je vaš najbolji prijatelj. Dnevno treba popiti najmanje litar vode.

Narandže, krastavci, šljive, paradajz, ananas, grožđe i posebno masline su čuvari vašeg srca. Navedene namirnice su posebno korisne za osobe koje imaju visok krvni pritisak.

Zeleni i crni čaj i kari pozitivno utiču na zdravlje srca. Vitamin E od davnina povoljno djeluje na zdravlje vašeg srca. Ima ga u orašastim plodovima, mlijeku, mliječnim proizvodima, pšenici i maslinovom ulju.
Folna kiselina štiti krvne sudove. Možete je pronaći u zelenom povrću, žumancetu i cvekli.

Jabuke su posebno zdrave za srce.
Jedite jabuke večeras kada budete gledali svoju omiljenu seriju. Zelena salata, špinat i kupus sadrže brojne antioksidanse koji štite vaše krvne sudove od nastanka tromboza.
Posebno važan uticaj na vaše zdravlje ima magnezijum. Magnezij je antisres mineral, koji danas možete pronaći u riži, integralnim žitaricama, bademima, bananama, sjemenkama bundeve i orasima.

Za optimalan krvni pritisak su važni mikroelementi kao što su selen, jod i željezo.  Dobri izvori željeza su luk, leća, grah, grašak, sušeno voće, hurme, smokve, šljive i suhe jabuke.
Mislite još danas na zdravlje vašeg srca.

Pročitaj: Kako ukloniti otrove iz organizma?